Sunday, February 22, 2009

Saat Genting!!!



Adehhh!!! Paneh ati den!!! Paneh!!! Minggu lepas aku ke Genting ngan orang umah aku, adik dia dan member adik dia. Memandangkan tempat tu tak jauh sangat dari rumah, aku bertolak jam 11 pagi. Sepanjang perjalanan menuju ker susur Genting, semuanya tip -top!!!Perjalanan yang sangat lancar. Memang aku dah budget kul 12.30 sampai puncak genting...Al-maklumlah kenderaan aku pun orang panggil " teksi genting ".

Setibanya di susur naik Genting, depan aku ada bas. Terpaksalah aku memperlahankan kereta. Tiba², enjin kereta mati...Arrrggghhhhhh!!!! Seluruh tubuh berangin jer...menyirap jer... baru bukit pertama kereta dah kong!!! Ape dah jadi?? Aku parking tepi bukak bonet... dengan lantas aku call member aku.

Selang 15 minit lepak tepi jalan,aku crank balik...meletop lak xzos..adehhh!!! Agak parah gak situasi nie.. lepak lagi 5 minit!! Crank kete ok... aku pun meneruskan pendakian ke puncak genting... Dalam pale otak aku dok pk jer apehal la kete aku... Dok² layan... Sekali lagi enjin padam!!! Adoiii yaiii!!!

Kali nie aku lepak tepi jalan agak lame gak la... Owang umah dah ajak balik dah... "Len kali leh pegi,bang." dia cakap. Idea nak ke Genting nie pon cadangan dia. Ada la "bro" nie datang membantu... borak punya borak, bukak servis pon dah...bayor pon sudah... Aku pon sambung pendakian... Lega sikit kete dah ok... Dalam 30 kilo meter nak smapai ke puncak. Satu kali lagi kete aku kong!!! Kali nie no turning back!!!nak tanak memang kena naik. Sb, jalan sehala!!! Dengan bengang dan rasa bangangnye aku lepak la selama 30 jam sebelum aku meneruskan perjalanan...

Satu kilometer sebelum tiba di puncak genting... Sekali lagi kete aku kong!!! Padahal aku dah nampak kota keriangan tue... Padam terus mood aku hari tue... Sampai jer genting...satu kali lagi dia padam!!... memang menyirap jer...
Alhamdulillah... kami sampai dengan selamat walaupun jam dah pukul 4.30. Masa dah parking, aku tengok ade kesan minyak menitis. Sekali lagi aku buka bonet. Tengok tangki "power steering" minyak kurang... Bocor!!! Nasib baik ada minyak spare aku bawak. Dah isi semua, kai pon beriadah la kat sana... Memang hati aku panas, walaupun kat sana sangat sejuk.
Dah jenuh pusing² kat sana main boling pon dah, makan pon dah... Kami bergerak pulang. Jam dah pukul 10 malam. Sekali lagi aku check minyak "power steering". Nasib baik ok. Sepanjang perjalanan pulang, aku masih terfikir masalah kete aku nie.. Memang aku dah rasa plug ngan coil yang problem... Nak jer aku tukar henjin!!!hahaha...

Kami selamat sampai kerumah pada jam 11.30 malam. Tu la, sampai sekarang aku masih rasa nak tukar henjin aku. adakah dah sampai masa aku tukar enjin?? SR16 neo vvl?? SR18 ??SR20Det?? Ermmm.....




No comments:

Post a Comment